၂၃၀၉၁၄ သုဘဒၵါ ၏ ဆုေတာင္း
သုဘဒၵါ ၏ အဝိဇၨာ တဏွာ ဥပါဒါန္ သခၤါရ ကံ ထူေထာင္ပုံ
......................................................................
တစ္ခ်ိန္ ဘုရားရွင္သည္ သာ၀တၳိျပည္မြန္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းတိုက္
ေတာ္၌ ဓမၼာသနပလႅင္ထက္၀ယ္ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္ မူစဥ္
ဘိကၡဳနီမကေလး တစ္ဦးသည္ အတိုင္းအတာ ပမာဏ မရွိေသာ ပါရမီ
......................................................................
တစ္ခ်ိန္ ဘုရားရွင္သည္ သာ၀တၳိျပည္မြန္ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းတိုက္
ေတာ္၌ ဓမၼာသနပလႅင္ထက္၀ယ္ တရားေတာ္ကို ေဟာၾကားေတာ္ မူစဥ္
ဘိကၡဳနီမကေလး တစ္ဦးသည္ အတိုင္းအတာ ပမာဏ မရွိေသာ ပါရမီ
ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္တို႔၏ စြမ္းအားရွိန္ေစာ္ အာႏုေဘာ္ေၾကာင့္ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚ
လာေသာ အသာဆံုး အျမတ္ဆံုးေသာ ႐ူပကာယေတာ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္
မူေသာ ကိုယ္ေတာ္အား (၁၀)ပါး ဉာဏ္ေတာ္အား (၁၀)ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္
မူေသာ ဘုရားရွင္၏ ခႏၶာကိုယ္အတၱေဘာကို ၾကည့္၍ သံသရာတစ္ခြင္၀ယ္
က်င္လည္ခဲ့ရစဥ္က ဤေယာက္်ားျမတ္၏ ေျခရင္း အလုပ္အေကြၽးမ်ား
ျဖစ္ခဲ့ဖူးေလသလားဟု စဥ္းစားမိ၏။ ထိုအခ်ိန္အခါတြင္ ထိုဘိကၡဳနီမကေလး
၏ သႏၲာန္၌ ေ႕ရွျဖစ္ေဟာင္း ေအာက္ေမ့ဖြယ္ ဇာတ္လမ္းကို ျပန္ေျပာင္း၍
အမွတ္ရႏိုင္ေသာ ဇာတိႆရဉာဏ္သည္ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚခဲ့၏။ ထိုဇာတိႆရ
ဉာဏ္ျဖင့္ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လိုက္ရာ ဆဒၵန္ဆင္မင္း၏ စူဠသုဘဒၵါမိဖုရား
ျဖစ္စဥ္က ေၾကကြဲဖြယ္ရာ ဇာတ္လမ္းကို ျပန္ေျပာင္း၍အမွတ္ရသျဖင့္ ငိုပြဲႀကီး
ဆင္ခဲ့ရေလသည္။ဘုရားရွင္ကလည္း တရားနာပရိသတ္တို႔အား ဆဒၵန္
ဆင္မင္း ဇာတ္ေတာ္ကို ေဟာၾကားျပသေပးေတာ္မူေလသည္။ ဆဒၵန္ဆင္မင္း
၌ စူဠသုဘဒၵါ မဟာသုဘဒၵါဟု မိဖုရားႏွစ္ဦး ရွိခဲ့၏။ ဘိကၡဳနီမ
ကေလးကား ထိုစဥ္က စူဠသုဘဒၵါပင္တည္း။
တစ္ေန႔ ဆဒၵန္ဆင္မင္းႏွင့္တကြ ဆင္အေပါင္းတို႔ အင္ၾကင္းပန္းမ်ား
ဖူးပြင့္ေ၀ဆာေနသည့္ အင္ၾကင္းေတာ၀ယ္ ေတာကစားစဥ္ ေလအထက္က
တည္ေနေသာ စူဠသုဘဒၵါ၏ ကိုယ္ေပၚသို႔ သစ္ကိုင္းေျခာက္မ်ား သစ္ရြက္
ေျခာက္မ်ား က်၍ ေလေအာက္က တည္ေနေသာ မဟာသုဘဒၵါ၏ ကိုယ္
ေပၚသို႔ အင္ၾကင္းပန္း ၀တ္မႈန္မ်ား ပြင့္ခ်ပ္မ်ား က်သြား၏။ ဤအျပဳအမူ
ကိုလည္း စူဠသုဘဒၵါက မေက်နပ္ေပ။ တစ္ဖန္ တစ္ေန႔တြင္ ဆဒၵန္အိုင္
အတြင္း၌ ဆင္အေပါင္းတို႔ ေရကစားၾက၏။ ဆင္တစ္ေကာင္က သတၱဳဒၵယ
အမည္ရွိေသာ ပဒုမၼာၾကာပန္းႀကီး တစ္ပြင့္ကို ရရွိ၍ ဆဒၵန္ဆင္မင္းအား
ဆက္သလာ၏။ ထိုပဒုမၼာၾကာပြင့္ႀကီးကို ႏွာေမာင္းျဖင့္ ယူေဆာင္၍ ၀တ္မႈန္
မ်ားကို မဟာသုဘဒၵါ၏ကိုယ္ေပၚသို႔ ျဖန္႔ၾကဲလ်က္ ထိုၾကာပန္းႀကီးကို မဟာ
သုဘဒၵါအားပင္ ေပးလိုက္၏။ ဤအျပဳအမူကိုလည္း စူဠသုဘဒၵါက မေက်
နပ္ေပ။ ဤအခ်က္ ႏွစ္ရပ္ကို အေျခခံ၍ ဘုရားေလာင္း ဆဒၵန္ဆင္မင္း
အေပၚ၌ မယ္မင္းႀကီးမ စူဠသုဘဒၵါက ရန္ၿငိဳးဖြဲ႕ခဲ့၏။
ထိုအခ်ိန္အခါတြင္ ဆဒၵန္ဆင္မင္း အမွဴးရွိေသာ ဆင္ေပါင္း (၈၀၀၀)
ေက်ာ္တို႔ကား ပေစၥကဗုဒၶါဘုရားရွင္ (၅၀၀)တို႔အား သစ္သီးဆြမ္း စသည္
တို႔ျဖင့္ ျပဳစုလုပ္ေကြၽးခြင့္ကို ရရွိေနၾက၏။ ၾကံဳခဲလွေသာ အခြင့္ထူးႀကီးတစ္ရပ္
ျဖစ္၏။ တစ္ဖန္ ဆဒၵန္ဆင္မင္းအမွဴးရွိေသာ ဆင္အေပါင္းတို႔ကား ျဖဴစင္ေသာ
သီလႏွင့္လည္း ျပည့္စံုၾကျပန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းတို႔၏ ဒါနမွာ
ေအာက္ပါ အဂၤါ (၅)ခ်က္ႏွင့္ ျပည့္စံုေန၏။
၁။ အလွဴေပးေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ သီလရွိသူျဖစ္ျခင္း
၂။ တရားေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ ရွာေဖြရရွိေသာ လွဴဖြယ္၀တၳဳ ျဖစ္ျခင္း
၃။ ၾကည္လင္ေသာ စိတ္ထားရွိျခင္း
၄။ ျပန္႔ေျပာႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ကံ-ကံ၏အက်ဳိးကို ယံုၾကည္ေသာ
သဒၶါတရား ထင္ရွားရွိျခင္း
၅။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္တို႔၌လည္း အျဖဴစင္ဆံုးေသာ သီလရွိေနျခင္း။
ဤအဂၤါငါးရပ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေန၏။ (ဒကိၡဏ၀ိဘဂၤသုတၱန္ကို ၾကည့္ပါ။)
၀ိပုလဖလ = ျပန္႔ေျပာႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ အဆင့္အတန္းျမင့္မားေသာ
အက်ဳးိ အမ်ဳးိ မ်ဳးိ က ုိ ျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ စြမ္းအားရွိေသာ ဒါနမ်ဳးိ တညး္ ။ (အံ၊၃၊၇၁။)
ဟူေသာေဒသနာေတာ္မ်ားႏွင့္အညီ သီလစင္ၾကယ္ေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ စိတ္၏
ေတာင့္တခ်က္ဟူသမွ် ၿပီးျပည့္စံုႏိုင္ေသာ ဒါနမ်ဳိး ျဖစ္၏။ မယ္မင္းႀကီးမ
စူဠသုဘဒၵါကလည္း ဤအခြင့္အေကာင္းႀကီးကို နားလည္ထားသူ ျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ မိမိရရွိလာေသာ သစ္သီးႀကီးငယ္မ်ားကို ပေစၥကဗုဒၶါဘုရားရွင္
တို႔အား ေပးလွဴ၍ ေအာက္ပါအတိုင္း ဆုေတာင္းပန္ထြာေလသည္။ (ဇာတက၊႒၊၅၊၄၀။)
၁။ အရွင္ျမတ္တို႔ဘုရား ...ဤဆင္ဘ၀မွ စုေတခဲ့ေသာ္ မဒၵရာဇ္မင္း
မ်ဳိး၌ ျဖစ္ရပါလို၏။
၂။ ထိုမင္းမ်ဳိး၌ သုဘဒၵါ အမည္ရွိေသာ မင္းသမီး ျဖစ္ရပါလို၏။
၃။ အရြယ္ေရာက္လတ္ေသာ္ ဗာရာဏသိဘုရင္မင္းႀကီး၏ အဂၢမေဟသီ
မိဖုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိရပါလို၏။
၄။ ထိုဗာရာဏသိဘုရင္မင္း၏ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးအပ္သည့္ မိဖုရားျဖစ္ရပါလို၏။
၅။ ထိုဗာရာဏသိဘုရင္ကို မိမိ၏ အလိုအႀကိဳက္သို႔ လိုက္ပါႏိုင္ေအာင္
ဆြဲေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိသူ ျဖစ္ရပါလို၏။
၆။ ထိုဗာရာဏသဘိရွင္ဘုရင္အား ေျပာၾကား၍ မဆုိးတစ္ေယာက္ကို ေစခိုင္း၍
ဤဆဒၵန္ဆင္မင္းကို ဆိပ္လူးျမားျဖင့္ ပစ္ခြင္းေစ၍အသက္ကုန္ေအာင္သတ္ႏိုင္ရပါလို၏။
၇။ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္ ကြန္႔ျမဴးစမၸယ္လ်က္ရွိေသာ ဆင္စြယ္
အစံုတို႔ကို ေဆာင္ယူေစျခင္းငွာ စြမ္းႏိုင္သူ ျဖစ္ရပါလို၏။
ဤသည္တို႔ကား မယ္မင္းႀကီးမ စူဠသုဘဒၵါ၏ ဆုေတာင္းခန္းမ်ားပင္
ျဖစ္ၾက၏။
၁။ အ၀ိဇၨာ = အထက္ပါ စြမ္းအားအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ သုဘဒၵါ
အမည္ရွိေသာ မိဖုရားႀကီးဟု အသိမွားျခင္းသေဘာ။
၂။ တဏွာ = ယင္းမိဖုရားဘ၀ကို တြယ္တာတပ္မက္ျခင္းသေဘာ။
၃။ ဥပါဒါန္ = ယင္းမိဖုရားဘ၀သို႔ စိတ္ကပ္ေရာက္စြဲေနျခင္းသေဘာ။
၄။ သခၤါရ = ပေစၥကဗုဒၶါဘုရားရွင္တို႔အား သစ္သီးဆြမ္း လွဴဒါန္းျခင္း
ဟူေသာ ကုသိုလ္သခၤါရအုပ္စု။
၅။ ကံ = ယင္း ကုသိုလ္သခၤါရအုပ္စု၏ ကမၼသတိၱ။
အေၾကာင္းတရားငါးပါးကား စံုညီသြားခဲ့၏။ အရိယမဂ္တည္းဟူေသာ
ေမြးညႇပ္ႏွင့္ကင္း၍ ျပန္လည္ဖ်က္သိမ္း၍မရႏိုင္ေသာ ကံမ်ဳိးတည္း။ မယ္မင္း
ႀကီးမ ဆုေတာင္းပန္ထြာထားသည့္အတိုင္း ဆင္ဘ၀မွ ေရြ႕လ်ားေသာအခါ
သုဘဒၵါ အမည္ရွိေသာ မဒၵရာဇမင္းသမီး ျဖစ္လာရ၏။ ဗာရာဏသိဘုရင္
မင္းႀကီး၏ အဂၢမေဟသီ မိဖုရားေခါင္ႀကီးဘ၀သို႔လည္း ေရာက္ရွိခဲ့၏။ ေမာင္း
မေပါင္း တစ္ေသာင္းေျခာက္ေထာင္တို႔၏ အထြတ္အထိပ္ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိ
ခဲ့၏။
ဤမွ်ဆိုလွ်င္ ေက်နပ္သင့္လွေပၿပီ။ သို႔ေသာ္ မယ္မင္းႀကီးမကား
မေက်နပ္ႏိုင္ေသးေပ။ မိဖုရားေခါင္ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီးျဖစ္လွ်င္လည္း
ေတာထဲမွာ ရွိေနသည့္ တိရစၦာန္ တစ္ေကာင္မွ်သာ ျဖစ္ေသာ ဆဒၵန္ဆင္မင္း
ကို မသတ္ဘဲေနဖို႔ ေကာင္းလွ၏။ သို႔ေသာ္ အတိတ္က ထူေထာင္ထား
ခဲ့ေသာ ကံက လႈံ႕ေဆာ္ေပးေနသျဖင့္ မသတ္ဘဲ မေနႏိုင္ျဖစ္ေန၏။ အ၀ိဇၨာ
တဏွာ ဥပါဒါန္တို႔၏ စြမ္းအင္က သခၤါရ-ကံကို ျခယ္လွယ္ေပးေနျခင္း ျဖစ္၏။
လႈံ႕ေဆာ္ေပးေနျခင္းျဖစ္၏။ မသတ္ရ မေနႏိုင္ ျဖစ္ေန၏။ ေနာက္ဆံုးတြင္
ေသာႏုတၱိဳရ္မုဆိုးကို ေစခိုင္း၍ ဆဒၵန္ဆင္မင္း၏ အစြယ္တို႔ကို အရယူခဲ့ေလသည္။
သို႔ေသာ္ ေၾကကဲြဖြယ္ရာ ျမင္ကြင္းမွာ ဤသို႔ ျဖစ္၏။ (ဇာတက၊႒၊၅၊၅၆။)
ေသာႏုတၱိဳရ္မုဆိုးက ေရာင္ျခည္ေတာ္ ေျခာက္သြယ္တို႔ျဖင့္ ဆန္း
ၾကယ္လ်က္ရွိေသာ ဆင္စြယ္တို႔ကို ဆက္သလာေသာအခါ မယ္မင္းႀကီးမ
သုဘဒၵါက ယင္းဆင္စြယ္တို႔ကို ေပါင္ေပၚ၌ တင္လ်က္ ဘ၀ေဟာင္းက
ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးအပ္ေသာ အိမ္ရွင္ေယာက္်ား၏ အစြယ္တို႔ကို ၾကည့္လ်က္ -
"ဤကဲ့သို႔ေသာ တင့္တယ္ျခင္း အထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္ရွိေနေသာ ဆင္မင္း
ကို ဆိပ္လူးျမားျဖင့္ ခြင္း၍ အသက္ကုန္ျခင္းသို႔ ေရာက္ေစလ်က္ ဤ
ဆင္စြယ္တို႔ကို ျဖတ္ေတာက္၍ ေသာႏုတၱိဳရ္မုဆိုးက ယူေဆာင္လာခဲ့ေပ
ပေကာ"ဟု ဘုရားအေလာင္းေတာ္၏ ဂုဏ္ေတာ္ ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကို အစဥ္
ေလွ်ာက္၍ ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့စဥ္ မယ္မင္းႀကီးမ၏ သႏၲာန္၌ ေသာက
တရားသည္ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာခဲ့၏။ သည္းခံျခင္းငွာ မစြမ္းႏိုင္ ျဖစ္ခဲ့၏။
ထုိအခါ ထိုေနရာ၌ပင္လွ်င္ ထိုမယ္မင္းႀကီးမ၏ႏွလံုးသည္ ကြဲရွာေလၿပီ။ ထို
သုဘဒၵါသည္ ထိုေန႔မွာပင္ ေသပြဲ၀င္ခဲ့ရေလသည္။ (ဇာတက၊႒၊၅၊၅၆။)
သုဘဒၵါမိဖုရားဘ၀၌ တစ္ႀကိမ္ ငိုပြဲဆင္ခဲ့ရ၏။ ေသပြဲလည္း ၀င္ခဲ့ရ၏။
ယခုတစ္ဖန္ ဘိကၡဳနီမဘ၀၌လည္း ဒုတိယအႀကိမ္ ငိုပြဲဆင္ရျပန္ေလၿပီ။
ထို႔ေၾကာင့္ အသင္သူေတာ္ေကာင္းသည္ ကံကို ထူေထာင္ရာ၌ သတိႀကီး
စြာပင္ ထူေထာင္သင့္လွေပသည္။ ဤမွ်ဆိုလွ်င္ အ၀ိဇၨာ တဏွာ ဥပါဒါန္
သခၤါရ ကံတို႔၏အေၾကာင္းကို အေတာ္အသင့္ သေဘာေပါက္ေလာက္ေပၿပီ။
"ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္"
လာေသာ အသာဆံုး အျမတ္ဆံုးေသာ ႐ူပကာယေတာ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္
မူေသာ ကိုယ္ေတာ္အား (၁၀)ပါး ဉာဏ္ေတာ္အား (၁၀)ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္
မူေသာ ဘုရားရွင္၏ ခႏၶာကိုယ္အတၱေဘာကို ၾကည့္၍ သံသရာတစ္ခြင္၀ယ္
က်င္လည္ခဲ့ရစဥ္က ဤေယာက္်ားျမတ္၏ ေျခရင္း အလုပ္အေကြၽးမ်ား
ျဖစ္ခဲ့ဖူးေလသလားဟု စဥ္းစားမိ၏။ ထိုအခ်ိန္အခါတြင္ ထိုဘိကၡဳနီမကေလး
၏ သႏၲာန္၌ ေ႕ရွျဖစ္ေဟာင္း ေအာက္ေမ့ဖြယ္ ဇာတ္လမ္းကို ျပန္ေျပာင္း၍
အမွတ္ရႏိုင္ေသာ ဇာတိႆရဉာဏ္သည္ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚခဲ့၏။ ထိုဇာတိႆရ
ဉာဏ္ျဖင့္ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လိုက္ရာ ဆဒၵန္ဆင္မင္း၏ စူဠသုဘဒၵါမိဖုရား
ျဖစ္စဥ္က ေၾကကြဲဖြယ္ရာ ဇာတ္လမ္းကို ျပန္ေျပာင္း၍အမွတ္ရသျဖင့္ ငိုပြဲႀကီး
ဆင္ခဲ့ရေလသည္။ဘုရားရွင္ကလည္း တရားနာပရိသတ္တို႔အား ဆဒၵန္
ဆင္မင္း ဇာတ္ေတာ္ကို ေဟာၾကားျပသေပးေတာ္မူေလသည္။ ဆဒၵန္ဆင္မင္း
၌ စူဠသုဘဒၵါ မဟာသုဘဒၵါဟု မိဖုရားႏွစ္ဦး ရွိခဲ့၏။ ဘိကၡဳနီမ
ကေလးကား ထိုစဥ္က စူဠသုဘဒၵါပင္တည္း။
တစ္ေန႔ ဆဒၵန္ဆင္မင္းႏွင့္တကြ ဆင္အေပါင္းတို႔ အင္ၾကင္းပန္းမ်ား
ဖူးပြင့္ေ၀ဆာေနသည့္ အင္ၾကင္းေတာ၀ယ္ ေတာကစားစဥ္ ေလအထက္က
တည္ေနေသာ စူဠသုဘဒၵါ၏ ကိုယ္ေပၚသို႔ သစ္ကိုင္းေျခာက္မ်ား သစ္ရြက္
ေျခာက္မ်ား က်၍ ေလေအာက္က တည္ေနေသာ မဟာသုဘဒၵါ၏ ကိုယ္
ေပၚသို႔ အင္ၾကင္းပန္း ၀တ္မႈန္မ်ား ပြင့္ခ်ပ္မ်ား က်သြား၏။ ဤအျပဳအမူ
ကိုလည္း စူဠသုဘဒၵါက မေက်နပ္ေပ။ တစ္ဖန္ တစ္ေန႔တြင္ ဆဒၵန္အိုင္
အတြင္း၌ ဆင္အေပါင္းတို႔ ေရကစားၾက၏။ ဆင္တစ္ေကာင္က သတၱဳဒၵယ
အမည္ရွိေသာ ပဒုမၼာၾကာပန္းႀကီး တစ္ပြင့္ကို ရရွိ၍ ဆဒၵန္ဆင္မင္းအား
ဆက္သလာ၏။ ထိုပဒုမၼာၾကာပြင့္ႀကီးကို ႏွာေမာင္းျဖင့္ ယူေဆာင္၍ ၀တ္မႈန္
မ်ားကို မဟာသုဘဒၵါ၏ကိုယ္ေပၚသို႔ ျဖန္႔ၾကဲလ်က္ ထိုၾကာပန္းႀကီးကို မဟာ
သုဘဒၵါအားပင္ ေပးလိုက္၏။ ဤအျပဳအမူကိုလည္း စူဠသုဘဒၵါက မေက်
နပ္ေပ။ ဤအခ်က္ ႏွစ္ရပ္ကို အေျခခံ၍ ဘုရားေလာင္း ဆဒၵန္ဆင္မင္း
အေပၚ၌ မယ္မင္းႀကီးမ စူဠသုဘဒၵါက ရန္ၿငိဳးဖြဲ႕ခဲ့၏။
ထိုအခ်ိန္အခါတြင္ ဆဒၵန္ဆင္မင္း အမွဴးရွိေသာ ဆင္ေပါင္း (၈၀၀၀)
ေက်ာ္တို႔ကား ပေစၥကဗုဒၶါဘုရားရွင္ (၅၀၀)တို႔အား သစ္သီးဆြမ္း စသည္
တို႔ျဖင့္ ျပဳစုလုပ္ေကြၽးခြင့္ကို ရရွိေနၾက၏။ ၾကံဳခဲလွေသာ အခြင့္ထူးႀကီးတစ္ရပ္
ျဖစ္၏။ တစ္ဖန္ ဆဒၵန္ဆင္မင္းအမွဴးရွိေသာ ဆင္အေပါင္းတို႔ကား ျဖဴစင္ေသာ
သီလႏွင့္လည္း ျပည့္စံုၾကျပန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းတို႔၏ ဒါနမွာ
ေအာက္ပါ အဂၤါ (၅)ခ်က္ႏွင့္ ျပည့္စံုေန၏။
၁။ အလွဴေပးေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ သီလရွိသူျဖစ္ျခင္း
၂။ တရားေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ ရွာေဖြရရွိေသာ လွဴဖြယ္၀တၳဳ ျဖစ္ျခင္း
၃။ ၾကည္လင္ေသာ စိတ္ထားရွိျခင္း
၄။ ျပန္႔ေျပာႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ကံ-ကံ၏အက်ဳိးကို ယံုၾကည္ေသာ
သဒၶါတရား ထင္ရွားရွိျခင္း
၅။ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္တို႔၌လည္း အျဖဴစင္ဆံုးေသာ သီလရွိေနျခင္း။
ဤအဂၤါငါးရပ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေန၏။ (ဒကိၡဏ၀ိဘဂၤသုတၱန္ကို ၾကည့္ပါ။)
၀ိပုလဖလ = ျပန္႔ေျပာႀကီးက်ယ္ ျမင့္ျမတ္ေသာ အဆင့္အတန္းျမင့္မားေသာ
အက်ဳးိ အမ်ဳးိ မ်ဳးိ က ုိ ျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ စြမ္းအားရွိေသာ ဒါနမ်ဳးိ တညး္ ။ (အံ၊၃၊၇၁။)
ဟူေသာေဒသနာေတာ္မ်ားႏွင့္အညီ သီလစင္ၾကယ္ေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ စိတ္၏
ေတာင့္တခ်က္ဟူသမွ် ၿပီးျပည့္စံုႏိုင္ေသာ ဒါနမ်ဳိး ျဖစ္၏။ မယ္မင္းႀကီးမ
စူဠသုဘဒၵါကလည္း ဤအခြင့္အေကာင္းႀကီးကို နားလည္ထားသူ ျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ မိမိရရွိလာေသာ သစ္သီးႀကီးငယ္မ်ားကို ပေစၥကဗုဒၶါဘုရားရွင္
တို႔အား ေပးလွဴ၍ ေအာက္ပါအတိုင္း ဆုေတာင္းပန္ထြာေလသည္။ (ဇာတက၊႒၊၅၊၄၀။)
၁။ အရွင္ျမတ္တို႔ဘုရား ...ဤဆင္ဘ၀မွ စုေတခဲ့ေသာ္ မဒၵရာဇ္မင္း
မ်ဳိး၌ ျဖစ္ရပါလို၏။
၂။ ထိုမင္းမ်ဳိး၌ သုဘဒၵါ အမည္ရွိေသာ မင္းသမီး ျဖစ္ရပါလို၏။
၃။ အရြယ္ေရာက္လတ္ေသာ္ ဗာရာဏသိဘုရင္မင္းႀကီး၏ အဂၢမေဟသီ
မိဖုရားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိရပါလို၏။
၄။ ထိုဗာရာဏသိဘုရင္မင္း၏ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးအပ္သည့္ မိဖုရားျဖစ္ရပါလို၏။
၅။ ထိုဗာရာဏသိဘုရင္ကို မိမိ၏ အလိုအႀကိဳက္သို႔ လိုက္ပါႏိုင္ေအာင္
ဆြဲေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိသူ ျဖစ္ရပါလို၏။
၆။ ထိုဗာရာဏသဘိရွင္ဘုရင္အား ေျပာၾကား၍ မဆုိးတစ္ေယာက္ကို ေစခိုင္း၍
ဤဆဒၵန္ဆင္မင္းကို ဆိပ္လူးျမားျဖင့္ ပစ္ခြင္းေစ၍အသက္ကုန္ေအာင္သတ္ႏိုင္ရပါလို၏။
၇။ ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္ ကြန္႔ျမဴးစမၸယ္လ်က္ရွိေသာ ဆင္စြယ္
အစံုတို႔ကို ေဆာင္ယူေစျခင္းငွာ စြမ္းႏိုင္သူ ျဖစ္ရပါလို၏။
ဤသည္တို႔ကား မယ္မင္းႀကီးမ စူဠသုဘဒၵါ၏ ဆုေတာင္းခန္းမ်ားပင္
ျဖစ္ၾက၏။
၁။ အ၀ိဇၨာ = အထက္ပါ စြမ္းအားအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ ျပည့္စံုေသာ သုဘဒၵါ
အမည္ရွိေသာ မိဖုရားႀကီးဟု အသိမွားျခင္းသေဘာ။
၂။ တဏွာ = ယင္းမိဖုရားဘ၀ကို တြယ္တာတပ္မက္ျခင္းသေဘာ။
၃။ ဥပါဒါန္ = ယင္းမိဖုရားဘ၀သို႔ စိတ္ကပ္ေရာက္စြဲေနျခင္းသေဘာ။
၄။ သခၤါရ = ပေစၥကဗုဒၶါဘုရားရွင္တို႔အား သစ္သီးဆြမ္း လွဴဒါန္းျခင္း
ဟူေသာ ကုသိုလ္သခၤါရအုပ္စု။
၅။ ကံ = ယင္း ကုသိုလ္သခၤါရအုပ္စု၏ ကမၼသတိၱ။
အေၾကာင္းတရားငါးပါးကား စံုညီသြားခဲ့၏။ အရိယမဂ္တည္းဟူေသာ
ေမြးညႇပ္ႏွင့္ကင္း၍ ျပန္လည္ဖ်က္သိမ္း၍မရႏိုင္ေသာ ကံမ်ဳိးတည္း။ မယ္မင္း
ႀကီးမ ဆုေတာင္းပန္ထြာထားသည့္အတိုင္း ဆင္ဘ၀မွ ေရြ႕လ်ားေသာအခါ
သုဘဒၵါ အမည္ရွိေသာ မဒၵရာဇမင္းသမီး ျဖစ္လာရ၏။ ဗာရာဏသိဘုရင္
မင္းႀကီး၏ အဂၢမေဟသီ မိဖုရားေခါင္ႀကီးဘ၀သို႔လည္း ေရာက္ရွိခဲ့၏။ ေမာင္း
မေပါင္း တစ္ေသာင္းေျခာက္ေထာင္တို႔၏ အထြတ္အထိပ္ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိ
ခဲ့၏။
ဤမွ်ဆိုလွ်င္ ေက်နပ္သင့္လွေပၿပီ။ သို႔ေသာ္ မယ္မင္းႀကီးမကား
မေက်နပ္ႏိုင္ေသးေပ။ မိဖုရားေခါင္ဘ၀သို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီးျဖစ္လွ်င္လည္း
ေတာထဲမွာ ရွိေနသည့္ တိရစၦာန္ တစ္ေကာင္မွ်သာ ျဖစ္ေသာ ဆဒၵန္ဆင္မင္း
ကို မသတ္ဘဲေနဖို႔ ေကာင္းလွ၏။ သို႔ေသာ္ အတိတ္က ထူေထာင္ထား
ခဲ့ေသာ ကံက လႈံ႕ေဆာ္ေပးေနသျဖင့္ မသတ္ဘဲ မေနႏိုင္ျဖစ္ေန၏။ အ၀ိဇၨာ
တဏွာ ဥပါဒါန္တို႔၏ စြမ္းအင္က သခၤါရ-ကံကို ျခယ္လွယ္ေပးေနျခင္း ျဖစ္၏။
လႈံ႕ေဆာ္ေပးေနျခင္းျဖစ္၏။ မသတ္ရ မေနႏိုင္ ျဖစ္ေန၏။ ေနာက္ဆံုးတြင္
ေသာႏုတၱိဳရ္မုဆိုးကို ေစခိုင္း၍ ဆဒၵန္ဆင္မင္း၏ အစြယ္တို႔ကို အရယူခဲ့ေလသည္။
သို႔ေသာ္ ေၾကကဲြဖြယ္ရာ ျမင္ကြင္းမွာ ဤသို႔ ျဖစ္၏။ (ဇာတက၊႒၊၅၊၅၆။)
ေသာႏုတၱိဳရ္မုဆိုးက ေရာင္ျခည္ေတာ္ ေျခာက္သြယ္တို႔ျဖင့္ ဆန္း
ၾကယ္လ်က္ရွိေသာ ဆင္စြယ္တို႔ကို ဆက္သလာေသာအခါ မယ္မင္းႀကီးမ
သုဘဒၵါက ယင္းဆင္စြယ္တို႔ကို ေပါင္ေပၚ၌ တင္လ်က္ ဘ၀ေဟာင္းက
ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးအပ္ေသာ အိမ္ရွင္ေယာက္်ား၏ အစြယ္တို႔ကို ၾကည့္လ်က္ -
"ဤကဲ့သို႔ေသာ တင့္တယ္ျခင္း အထြတ္အထိပ္သို႔ ေရာက္ရွိေနေသာ ဆင္မင္း
ကို ဆိပ္လူးျမားျဖင့္ ခြင္း၍ အသက္ကုန္ျခင္းသို႔ ေရာက္ေစလ်က္ ဤ
ဆင္စြယ္တို႔ကို ျဖတ္ေတာက္၍ ေသာႏုတၱိဳရ္မုဆိုးက ယူေဆာင္လာခဲ့ေပ
ပေကာ"ဟု ဘုရားအေလာင္းေတာ္၏ ဂုဏ္ေတာ္ ေက်းဇူးေတာ္တို႔ကို အစဥ္
ေလွ်ာက္၍ ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့စဥ္ မယ္မင္းႀကီးမ၏ သႏၲာန္၌ ေသာက
တရားသည္ ထင္ရွားျဖစ္ေပၚလာခဲ့၏။ သည္းခံျခင္းငွာ မစြမ္းႏိုင္ ျဖစ္ခဲ့၏။
ထုိအခါ ထိုေနရာ၌ပင္လွ်င္ ထိုမယ္မင္းႀကီးမ၏ႏွလံုးသည္ ကြဲရွာေလၿပီ။ ထို
သုဘဒၵါသည္ ထိုေန႔မွာပင္ ေသပြဲ၀င္ခဲ့ရေလသည္။ (ဇာတက၊႒၊၅၊၅၆။)
သုဘဒၵါမိဖုရားဘ၀၌ တစ္ႀကိမ္ ငိုပြဲဆင္ခဲ့ရ၏။ ေသပြဲလည္း ၀င္ခဲ့ရ၏။
ယခုတစ္ဖန္ ဘိကၡဳနီမဘ၀၌လည္း ဒုတိယအႀကိမ္ ငိုပြဲဆင္ရျပန္ေလၿပီ။
ထို႔ေၾကာင့္ အသင္သူေတာ္ေကာင္းသည္ ကံကို ထူေထာင္ရာ၌ သတိႀကီး
စြာပင္ ထူေထာင္သင့္လွေပသည္။ ဤမွ်ဆိုလွ်င္ အ၀ိဇၨာ တဏွာ ဥပါဒါန္
သခၤါရ ကံတို႔၏အေၾကာင္းကို အေတာ္အသင့္ သေဘာေပါက္ေလာက္ေပၿပီ။
"ဖားေအာက္ေတာရဆရာေတာ္"
No comments:
Post a Comment